subota, 16. studenoga 2013.

Google ekonomija

Za razliku od Yahoo-a Google nije portal. On je mreža (network) i platforma. Google razmišlja distribucijski i okrenut je prema useru. Svojim klikovima i linkovima mi stvaramo Google pametnijim, a Google nam zauzvrat omogućava dostup hrpetini informacija, po našim željama.


Kako Jarvis kaže: "Google razumije da mi kao individue živimo u neograničenom univerzumu malih interesnih sfera, informacija i geografske određenosti. Google nas ne tretira kao masu. On razumije da je nova ekonomija sastavljena od mase niša - malo je novo veliko. Oni sebe ne smatraju produktom, nego servisom i platformom".

Tržište više nije jedno nego postoji beskonačno tržišta malih niša.

Stari sustavi, moćne korporacije, vlade i institucije su nas oduvijek kontrolirale. Danas, internet omogućava da javno govorimo, da se organiziramo, širimo informacije i na taj način polako preuzmemo njihovu kontrolu.

Nije li to nešto novo i moćno koje konačno ide nama u prilog?  Nije li to šansa da preokrenemo postojeća pravila i svjetove? Sve te moćne institucije, korporacije, vlade i raznorazne hobotnice su se savršeno organizirale u svoju korist. Poigravaju se sa nama koji smo individualizirani i bespomoćni, izgubljeni u masama. 

Dragi moji, konačno imamo alat i platforme na kojima se možemo organizirati, pružiti otpor, promijeniti stvari, restrukturirati postojeće, kreirati ideje i u konačnici stvoriti nove poslove. Stvaraju se novi odnosi i ekonomije koje sustavno taru postojeće strukture. To se događa sad! 

Koristimo li to dovoljno mi Hrvati? Ja to ne vidim. 
Hoćemo li kao i uvijek propustiti ključne stvari? Hoćemo li opet zakasniti na zadnji noćni bus?
Ako ne vidimo u kojem smjeru se kreće svijet, globalni svijet, kako ćemo definirati naše strategije i budućnost? Kako ćemo objasniti klincima s čime da se bave, gdje su im šanse? Kako im omogućiti kreativnost i dostup znanju?

Na kraju im nećemo ni znati reći šta se dogodilo, zašto smo siromašni, zašto smo se samouništili i opljačkali.

Platforme kao Google, Facebook,.......(ima ih hrpu, i nisu nužno online) daju ljudima kontrolu, povezuju, dijele, distribuiraju.... Sami stvaramo sadržaj i odlučujemo što nam je važno, što ćemo gledati, slušati, čitati, od koga ćemo učiti i gdje ćemo nešto kupiti. Život postaje javan pa tako i business. 

Taj pristup je zapravo i novi business model. Tako razmišljaju mnogi u poslovnom svijetu. Personalizirano, okrenuto prema klijentu (niste li vidjeli da i Coca Cola na svojim reklamama nudi lokalna imena npr Coca Cola Ivana, namijenjena kao svim Ivanama).

Kako je Zuckerberg (gazda Facebook-a) rekao: " Zajednice (communities) već postoje. Ponudite im samo elegantnu organizaciju i oni će ju iskoristiti"

Kada se oko takve platforme okupi zajednica, nađite način da se to monetizira, tj da i platforma zarađuje. Uz to treba paziti da je "besplatno" novi model business-a. Dajte ljudima besplatno ili vrlo jeftino da se vrte oko vaše platforme. Ako imate ljude sigurno postoji način da se to monetizira.
Protiv "besplatnog" se nemoguće boriti!

Tu je Google kralj, pa tako i Facebook. Sve nam daju džaba, samo da smo mi tu a oni naplate reklamu. Zato i jesu gdje jesu. Savršeni plan.

U takvom business modelu mnogi vide prijetnju ("old school" sustavi prije svega) a mnogi nevjerojatnu priliku. To je tzv. "Thank you" ekonomija, kako ju je Gary Vaynerchuk opisao u svojoj knjizi.

Novi modeli traže povjerenje, da se nas klijente sluša, i da sudjelujemo u stvaranju proizvodu.
Proizvođaču je bolje da je pošten i transparentan, jer će u protivnom "zajednica" to brzo prepoznati. 

Informacijsko i tehnološko društvo izbacuje posrednike iz lanca. Mi smo direktno povezani sa proizvođačem. Marže bogatih posrednika više nisu opasnost. Posrednici su out. Ostajemo mi klijenti i proizvođači. Nije li to fer?

Google nas je naučio da odgovore dobijemo odmah. Brzina je važna. Što prije business reagira na želje svojih klijenata bolji će im biti poso.

To je novi ekonomski poredak koji se nepovratno valja brišući postojeće već pomalo zasićene poslovne postavke. 

Nemojte se iznenaditi kada neki klinac iz garaže koristeći te modele preko noći pregazi vašu poslovnu logiku. Otme vam publiku i kupce na bespovratni način o kojem niste ni sanjali. Npr. za e-commerce vam ne trebaju prostori, hrpe prodavača, skupe televizijske reklame,...itd., nego tehnologija, socijalne mreže, Google, zajednica, i sretni klijenti koji će vas lajkati.   

Probamo li zamisliti državu i njene institucije kao platformu, što bi i trebala biti. Servis građana, zajednice. Ne bi li trebalo stvoriti elegantnu organizaciju koja bi trebala biti svrha nama? Čak ne treba to ni monetizirati u vlastitu korist. Ne bi li trebala koristiti modele koji su već poznati i fakat rade? Ne bi li se trebale državne strukture i institucije otvoriti prema građanima i dati im kontrolu u ruke (gdje god je to moguće)? Kontrolu koja se bazira na suradnji i otvorenosti i konačno generira efikasnost. Ne čini li vam se da i korupcija tu gubi tlo pod nogama?

Google je stvorio platformu koja pomaže drugima da prosperiraju. Ne bi li to trebala raditi i država? Wikipedia je besplatna enciklopedijska platforma iz koje svi učimo. Generira ju zajednica. Nije kontrolirana od nekog više tijela nego je otvorena prema korisnicima koji je sami uređuju. 

A gdje smo tu mi Hrvati? Da li država ima ICT ministarstvo (informacijskih i komunikacijskih tehnologija)? Da li itko priča javno o novim ekonomskim modelima (političari, ekonomisti, znanstvenici, sociolozi, psiholozi, istraživači, državne institucije,...)? Samo nam govore da se stvari trebaju restrukturirati. Govore opće i nejasno. Da li netko nudi elegantnu organizaciju? 

Prava rješenja su uvijek jednostavna, već postoje i treba ih slijediti..  

A mi bijede izgubili samopouzdanje, postali ogorčeni, nesretni, izgubili maštu i ideju. Zakucali se u svoje mikrosvjetove i čekamo da prođe. Čekamo da to riješi netko drugi.

E, pa ja dajem otkaz tom stavu! Elegantno ga odjebavam. Neda mi se, istrunut ću više sa tim u svojoj glavi.

Kasnije u blogu ću pisati o primjeni te logike na našu državu, na određene strukture i institucije. Ooo da, primijenjivo je. Al do tada ćete morat čitat još o Google-u, Facebook-u, Youtube-u,... i tak.

Slijedi Google i mediji.

Ajd blog!

Pogledajte filmić: 
Eric Schmidt, Google CEO - "Tehnologija, inovativnost i globalna ekonomija"




1 komentar:

  1. "Stari sustavi, moćne korporacije, vlade i institucije su nas oduvijek kontrolirale. Danas, internet omogućava da javno govorimo, da se organiziramo, širimo informacije i na taj način polako preuzmemo njihovu kontrolu."
    što nam govori činjenica da je internet smislilo američko ministarstvo obrane?
    jel to bilo zato da nam daju moć u ruke (kako bi je ispustili iz vlastitih)? ili smo možda tim putem potpuno pretvoreni u izgubljenu i, još gore, otuđenu masu kako bi se na jedan nov (da, strukture su nove) i još perfidniji način poigravali s nama, ujedno nam dajući tlapnju da postajemo kreatori?
    i to "kreatori" koji samozadovoljno iz naslonjača vodimo virtualne "revolucije" protiv nepoznatog neprijatelja. umjesto da se npr. na cesti pridružimo radnicama koje su izgubile posao, da pružimo podršku konkretnim osobama koje imaju konkretnu djecu s konkretnim želucima. da budemo ljudi. (da, tu postoji opasnost da najebemo, ak krenemo konkretno, a ne virtualno u fajt, al i da "strukture" najebu u slučaju prikupljanja kritične mase, zato nas i usmjeravaju ka virtualnom).
    dobili smo komociju (pristupa određenim informacijama, virtualnog igranja), pa danas "prodajemo dušu" vragu drukčijeg lica. po onoj staroj i nažalost uvijek aktualnoj "divide et impera" (u nekom novom i primamljivom pakovanju). nisu li nas mudro razdvojili i zavadili, krvavo otuđili jedne od drugih (jesmo li uopće više solidarni, suosjećajni?), dok mislimo kako nam pružaju alate i platforme kojima ćemo preuzeti kontrolu?

    OdgovoriIzbriši