utorak, 26. studenoga 2013.

Budućnost obrazovanja

Mi koji imamo koju godinicu viška i prošli smo razne tipove formalnog obrazovanja možemo se prisjetiti kako je to nekada izgledalo. Morali smo znati točnu tonažu soli koju godišnje proizvede solana u Tuzli (i to iz Zemljopisa!!!) ili kako se zvao Zrenjanin prije drugog svjetskog rata,na Povijesti smo morali znati sve godine napamet, iz Hrvatskog pjesmice, Biologija nas je učila koliko papučica ima dlaka, Glazbeni nas je pripremao za štafetu Mladosti, na Kemiji smo spajali elemente nemajući pojma čemu to služi a Fizika i Matematika su nas tjerale da bježimo iz škole. Nije puno drugačije bilo ni na fakultetu. 

Završi to sinko, pa onda "poduzeće",stan, vikendica i konačno mirna penzija. Miroljubivo, aktivno i koegzistentno. 

Eee, pa dragi moji šta je bilo bilo je. Svijet se stubokom promijenio. Informacijsko doba je potpuno redefiniralo poglede na svijet pa tako i na obrazovanje. 


Studenti danas uče sve više pomoću digitalnih informacija koje su već dostupne, a tek će biti. Sirove informacije će sve manje vrijediti jer ih je previše i bit će devalvirane. Znanje će biti u načinu interpretacije i shvaćanju tih informacija.

Studenti i đaci trebaju učiti ideju, big picture, entuzijazam, inovaciju, pogled na svijet, iskustvo, kreativnost,....... Profesori bi trebali studentima širiti poglede i otvarati glave a ne ih samo informirati.

Buduće "Kviskoteke" neće biti kvizovi memorije, nego kreacije, ideje i interpretacija informacija. To će biti znanje koje će imati vrijednost.

Znanje već danas zahtijeva multidisciplinarnost, međusobno je povezivo. Pogledajte samo dobitnike Nobelove nagrade. Sve manje su to pojedinci u znanosti. Sada su to ustanove koje povezuju tisuće znanstvenika diljem svijeta.

Sve to danas tehnologija omogućava. Jednostavno, brzo, up to date, pa čak i prilično jeftino ako ne i besplatno.
U industrijsko vrijeme mi smo išli u školu, u komunikacijskom dobu škola dolazi k nama. 
Obrazovanje se mora prilagoditi novom sadržaju, novoj infrastrukturi i novoj metodologiji. Učenje više ne pripada samo obrazovnim institucijama već se uporabom novih tehnologija ruše granice kultura, godišta i geografske podijeljenosti.

Internet, Google, socijalne mreže, YouTube, brdo aplikacija.... sve su to platforme i alati koji nam otvaraju putove obrazovanja. Isto tako su to alati za učitelje, škole, fakultete kako bi širili znanja.     
Nije li paradoks da već mala djeca koriste hrpe digitalnih gadgeta u svom dnevnom životu svugdje osim u školama?
Mi stari "konji" mislimo da to nije dobro za njih. Vjerujte, nećemo to promijeniti ali ih možemo usmjeriti prema beskonačnom svijetu vrijednih znanja.
Ako vas nisam u to uvjerio evo podatak koji možda pomogne: Prognoza Europske komisije je da će do 2020. godine 90% poslova trebati digitalne vještine. Bit će upletene baš u svaku poru našeg dnevnog života, ma gdje bili. Vrijeme je otvorenosti, obilja i sadržaja a mi smo tu "in charge".


I to se ne tiče samo đaka i studenata, visoki zahtjevi nove digitalne revolucije su postavljeni prema svima. Cjeloživotno učenje je imperativ za pojedinca ali i društvo. Bez toga nema ničega. Ni spoznaje, ni bogatstva, ni boljitka, a bogami ni kruha.

Neki teoretičari kažu da bi studenti u nekoj fazi obrazovanja trebali imati mogućnost pokrenuti tvrtku, osmisliti ideju, napisati knjigu,.... Mladi su, hrabri, neiskvareni, puni samopouzdanja i neokrnjenog pogleda na svijet.
Neće biti razloga da studenti uče u jednoj instituciji. Imati će pristup tisućama svjetskih sveučilišta i mogućnost odabira učenja bilo koje teme ili predmeta bilo gdje za koju će dobiti verificiranu diplomu. Mrak! Jedan predmet u Pekingu, drugi na Harvardu, pa onda malo na Oxford.

Dragi moji već sada je to moguće, i to džaba!!!   

Zato ne kukajmo nego preuzmimo stvari u svoje ruke. Nemojmo čekati da to netko obavi za nas. Svijet je globalan, odlijepimo se od svojih mini okruženja i promijenimo svoje znanje, stavove i svjetonazor.
Surfajte, možete učite o bilo čemu od Yoge, penzlanja, pa do besplatnih tečajeva na Harvard-u, MIT-u, Stanford-u,..... Prilike postoje više nego ikada a na nama je šta ćemo s tim učiniti.

Hoće li naše društvo to potaknuti, ili ćemo opet ostati u nekom zapečku ne shvaćajući što se dešava? Kako ćemo reagirati na novi svijet i hoće li nam klinci biti spremni na sve to, pa i mi sami? Hoće li naš obrazovni sustav i predavači znati reagirati na bujicu koja dolazi?
Ili ćemo se i dalje baviti prepariranim medvjedima i kolekcijama slika?

Odlučimo sami! 


Ne brinite doći ćemo i do hrvatskog obrazovnog sustava, ali do tada mir i dobro.
Evo i desetak linkova gdje možete vidjeti što sve besplatni online tečajevi nude. Možete ih pregledati, upisati bez obaveza ali i zaraditi diplomu sa Harvarda. Da vas ohrabrim, i autor si je priskrbio jednu takvu diplomu.
Izrazito kvalitetno, dinamično i dovoljno lako da se da.
Ako ovo skuži Milijan Brkić bit će belaja. 

Udacitiy Coursera Khan Academy P2PU University of the people Open culture
EDX Alison The Open University MIT The floating university

Blog sa vama!

Coursera -Ted Talks - www.TED.com


Reimagine education::TED Talks www.ted.com

3 komentara:

  1. anonimna tanja ti šalje pusu. u boj!

    OdgovoriIzbriši
  2. BRAVO OBLOŽE
    SAMO TAKO NAPRIJED

    OdgovoriIzbriši
  3. BRAVO OBLOŽE
    SAMO TAKO NAPRIJED

    OdgovoriIzbriši