srijeda, 13. studenoga 2013.

Google

Što se dogodilo da na beskonačnom prostoru kao što je internet, svi mi koji surfamo tim bespućima svaki dan koristimo baš Google? 
Hrpetina tehnoloških frikova proizvodi web softvere diljem svijeta, a mi opet na Google.

Kako to? Zašto tako dominiraju? Neka caka, dobar marketing, opet američka imperijalistička podvala, kibi dabi?

Pomalo!


Dva mlada Stanford studenta Larry Page i Sergey Brin utemeljili su Google 1998., stvorivši revoluciju u internet pretraživanju. "Amer i Rus, minus i plus" kako je Magazin opjevao nekad je bila paradigma podijeljenog, a danas simbol globalnog svijeta.

Google je jedna od najbrže rastućih i najutjecajnijih tvrtki ikad, a još je u "povojima"! I jedna od najzanimljivijih. 
Dobar razlog da se nešto nauči, zar ne?

Njihov model nije samo rezultat fantastičnih programerskih mogućnosti, nego filozofije, stava, i razumijevanja svijeta. Nova pravila koja su utemeljili drastično su uzdrmali sve postojeće strukture, ma gdje bile.

O tom potom. Vratimo se na pretraživanje.

Yahoo tražilica je dominirala. Živjelo se od oglašavanja. Kada ste upisali neki pojam u Yahoo tražilicu dobili ste rezultate koji su bili rangirani ovisno o tome koliko ste platili.

I onda se pojavio Google. 

Jednostavan i čist, ponudio je neutralne i demokratične rezultate pretraživanja, neovisne o plaćanju.  Ako je jedna web stranica bila relevantna posjetiteljima ona bi se pojavila na višem položaju u rezultatima pretraživanja.
To je kompleksan matematički algoritam koji izvanredno funkcionira, a poziciju web stranice u konačnici definira njihova kvaliteta i sadržaj. 

Pošteno. 

Google je kreirao divan alat koji je omogućio masama da pronađu čak i najopskurnije informacije u treptaju oka.
Misija im je organizirati sve dostupne informacije svijeta i učiniti ih dostupnim, stvorivši savršeni pretraživač svih tih podataka. Taj pretraživač je kompletno izmijenio način na koji ljudi posluju, zabavljaju se i uče.

Amer i Rus oduvijek tvrde da im je zadatak učiniti svijet boljim. Ajde bogati, dva balavca tada od 25 godina. Šta oni znaju? Pa oni ne poznaju osnove ekonomije (BDP, makro, mikro, fond, štednja, potrošnja, i sve one statističke podatke kojima hrpa ekonomista zastrašuju nas jadne potrošače).

E, da njihov mozak nikada nisu ni zanimali ekonomski pokazatelji. Oni su jednostavno vidjeli svijet drugim očima i krenuli ga organizirati. Na dobrobit svih nas. Mi smo sve to vrlo brzo razumjeli i oduševljeno prihvatili.

 Sve je to ok. Ali, stari moj, odakle im takva lova? Kako zarađuju, odakle milijarde?

Google sve što radi (a radi nevjerojatno puno zanimljivih projekata, o njima docnije) je u cilju prikupljanja i organiziranja podataka. To im je core business. Čineći to oni su zapravo u oglašivačkom poslu. I od toga, brate mili, tone novaca.


Uz rezultate koje dobijemo na tražilici Google prodaje oglasni prostor koji se naplaćuje po posebnom modelu. Reklama se plaća samo ako netko klikne na nju. Cijena dostupna svakome, budžeti mogu biti prilično mali, pa eto i najsiromašnije tvrtke i obrti imaju svoju šansu.


Google je razvio i mrežu oglašavanja na bilo kojoj web stranici koja želi sudjelovati. Google display omogućava da ugradite reklame na svoj web i da i vi nešto zaradite na tome. To ću i ja instalirati kada postanem planetarno popularan sa svojim blogom.


Neću puno o detaljima jer to nije svrha. Google je jednostavno napravio svjetsku oglašivačku mrežu u koju su se uplele tone web stranica i na tome zarađuju nevjerojatno.

Google-ov algoritam koji daje rezultate na vaš upit je srce njihovog uspjeha.

Njegova svrha je da personalizira vaše pretraživanje. Prateći vaše ponašanje na webu (vaše klikanje) on već zna šta vas zanima i tako vam servira oglase koji bi vas mogli zanimati.

Da, naravno, Google vas prati. Zna svašta o nama i što više guglamo to on više zna. Na taj način zarađuje ali i vama daje rezultate u pretraživanju po vašim preferencama. Njima dobro, nama dobro.

Budite uvjereni da vaše pretraživanje za određene pojmove nije isto kao i moje ili vaše babe.


Tako to funkcionira.

Pomalo ćemo ići na primijenjene teme, malo razumljivije ali bez osnovnog razumijevanja kako to radi ne bi išlo.

Sljedeće: Google filozofija i pravila

Astalavista!
  




1 komentar:

  1. Odlican clanak, kao i vecina drugih i sama koristim Google kao pretrazivac na netu i smatram ga odlicnim. jeftini toneri

    OdgovoriIzbriši