nedjelja, 19. siječnja 2014.

O televiziji

Dnevnik je taman završio. Stari se uvalio u trosjed, pokrio novinama po glavi, prekrižio noge preko taburea i polako počeo pilit. U isti taj trosjed uspjeli smo se ugurat sestra, buraz, ja i stara baka. Mama je peglala na razvučenom stolu ponekad zaklanjajući pogled na "mali" ekran. Buraz i ja smo bili spremni za tekmu na drugom, seka i mama za Euroviziju na prvom a stara baka bi gledala treći program iako ga tada nije ni bilo.

Tako je to nekada izgledalo, ponekad romantično a ponekad neizdrživo. Jedan ekran puno želja.

Televizija je oduvijek bila fokus obiteljskog druženja ali je imala i nevjerojatan utjecaj na kulturu, sport, politiku, znanost, zabavu, obrazovanje, pranje mozga,...., stvaranje zvijezda, heroja i neprijatelja, poticanje ratova i mržnje,... 
TV i drugi mediji bili su kontrole moći koji su oblikovali javno mijenje i svijest pojedinca, pa tako uspješno i manipulirali masama. 

To su bili stari modeli kontrole a modeli budućnosti su obilje, povezanost, otvorenost, niše i zajednice povjerenja.

TV su zadnjih desetljeća redefinirale pojave videa, kabelskih i satelitskih programa i inih novotarija koje su multiplicirale sadržaje i donijele raznolikost.

No, tek sa pojavom interneta TV je doživio dramatične promjene, a te promjene su tek u povojima.

Ogromne brzine i dostup interneta omogućit će rast 
kvalitete videa koje će stvarati i "obični" useri. Uz brojne dostupne softverske alate video sadržaj stvaraju svi. Produkcija sadržaja je puno jeftinija ili besplatna. To se već danas događa na brojnim platformama poput YouTube-a.

Televizija kao pojam blejenja u kutiju u dnevnoj sobi nestaje. Hoće li se to zvati televizija ili nekako drugačije nije ni važno ali video kao pojam prezentiranja na raznim gadgetima čini se preuzima primat.


Kako će to izgledati u bliskoj budućnosti? 
"Klasični TV programi će nestati pa tako i raspored sadržaja na zadnjim stranicama dnevnih tiskovina. Ekrani će biti posvuda, na vratima frižidera ili ogledalu u kupaoni, u autu,.... Gledat ćete ono što želite i to kada vam paše. Daljinske upravljače zaboravite. Plaćat ćete jeftinu pretplatu za sadržaj koji želite ili će vam se servirati personalizirane reklame ali tada bez pretplate. Kvalitetu sadržaja će preporučivati i ocjenjivati gledatelji, a praćenje ponašanja gledatelja i njihove želje uvelike će definirati buduće sadržaje. 
Neki budući TV biti će totalni show kreativnosti, mogućnosti i gomile sadržaja.

Gotovo je nemoguće predvidjeti kako će to točno izgledati ali nove paradigme digitalnog doba potpuno će izokrenuti sve postojeće modele. 

A šta će biti sa našim ljubljenim HRT-om i ostalim lokalnim televizijama?
Mastodonti poput HRT-a već sada gube publiku koja radije online skida filmove ili surfa bespućima YouTube-a. Publika koja je navikla na dosadašnje TV modele polako stari dok nove generacije traže nove modele.

Hoćete li čekati svoju omiljenu seriju koja počinje u 23 i 15 na drugom ili ćete je pogledati kada vam srce zaželi? Hoćete li usred filma gledati 15-minutne reklame kako je sada na komercijalnim televizijama? 
Naravno da nećete ako ne morate.

Potpuno je nevjerojatno da HOO krene u skupocjeni projekt Sportske televizije. U tonama nevjerojatnog sadržaja pa tako i sportskog pokrenuti takav skupocjeni projekt i zadužiti olimpijski odbor je čisto neznanje. Ne ulazim u to da li je tu bilo marifetluka ali da to nema nikakve perspektive je jasno bilo kome tko razumije promjene u kojima se nalazimo. Kao što sam već pisao mi imamo krizu modela ali i krizu kadrova čije je znanje limitirano.
Mateša, a da ne spominjem Tonči Vrdoljaka, vaša znanja su prošlost i zato nestanite prije nego napravite još veću štetu.

HRT kao golemi skupocjeni mastodont neće moći ovako preživjeti. Morat će se drastično restrukturirati i pronaći nove načine kako kreirati jeftiniji i kvalitetniji sadržaj kako bi konkurirale u novonastaloj situaciji.
HRT je prevažna državna institucija koja baštini našu kulturu, znanje i identitet. Iako su gledatelji najvažniji HRT mora proizvoditi i sadržaje od nacionalne vrijednosti male gledanosti i to će biti veliki izazovi.

Bitka za gledatelje iznjedrit će neke nove talente koji će kreirati sadržaje a community će ih lajkati i dijeliti.
Sjetimo se legendarnog Malnara i Nightmare stage-a. Minimalni troškovi produkcije i nevjerojatna gledanost, a sadržaj su stvarali zanimljivi likovi sa ceste i neobični im gosti. 

HRT ima jedno fantastično bogatstvo, a to je arhiva u kojoj se desetljećima gomilao vrhunski TV program. Podsjetimo da je tadašnja Zagrebačka televizija godinama bila najbolja nacionalna televizija u Europi.

Taj arhivski materijal se mora u potpunosti digitalizirati i otvoriti nama korisnicima. To je sadržaj koji smo svojim pretplatama i sami plaćali. To je bogatstvo naše kulture a mi trebamo imati mogućnost pristupa toj nevjerojatnoj količini zanimljivog povijesnog sadržaja.

Postavimo stvari hipotetski. Digitalizirana arhiva se postavi kao kanal na YouTube-u. Hrpetine povijesnog, kulturnog, sportskog sadržaja koje mi možemo pregledavati pa čak i prikazivati na svojim blogovima i webovima.
HRT sklopi ugovor sa YouTube-om o podijeli zarade od oglašavanja i sve pet.

Mi uživamo u utakmicama Cibone sa Draženom, gledamo Dnevnike iz 91. ili Nedjeljom popodne. Fantastičan izvor za povjesničare, novinare, nostalgičare, istraživače,...., ali i nove generacije.

OK, znam da arhiva neće ići na YouTube ali je izrazito važno da se otvori i nađe način da se monetizira inače jako skup proces digitalizacije.

Blog TV!
   

Nema komentara:

Objavi komentar