nedjelja, 9. veljače 2014.

Mobilno, lokalno i personalizirano

Da li znate da se na planeti mjesečno kreira više od 8.6 ExaByte-a (8.6 milijardi gigabajta) online sadržaja? To vam je dvostruko više sadržaja nego što je stvoreno od nastanka naše civilizacije do početka 21. stoljeća!!! Sve to konstantno kreira oko 2,7 milijardi ljudi koji su online. Uz predikcije da će do 2020. sedam milijardi ljudi biti online ali i da će aktivnost korisnika eksponencijalno rasti, brojke koje će se tada vrtiti potpuno su nezamislive.

Brzorastućim brojem tableta, pametnih telefona, brojnih uređaja povezanih na internet i pametnih strojeva uz sve prisutniju dostupnost brzog interneta diljem svijeta, do 2015. se predviđa 15 milijardi a do 2020. čak 50 milijardi raznoraznih uređaja povezanih na internet.

Već sada postoje projekti koji bi omogućili dostup brzog interneta u svakom kutku zemaljske kugle. Google razvija projekt Loon koji bi balonima na udaljenosti od 20 km od Zemlje "odašiljao" brzi internet. 

Još nevjerojatnije zvuči da organizacija Media Development Investment Fund sa svojim projektom Outernet u ljeto 2015. planira lansirati na stotine mini satelita u atmosferu i omogućiti besplatan internet svima i svugdje!!!
Kako najavljuju Outernet će spriječiti cenzuru, osigurati privatnost a sve džaba!! To sve liči na brilijantne ideje koje je početkom prošlog stoljeća pokrenuo stari dobri Tesla. Može li takav projekt zaživjeti i pritom "preskočiti" brojne prepreke poput otpora raznih telekoma, NASA-e i totalitarnih država kojima se to neće svidjeti? Vidjet ćemo, uskoro. 
Kako god bilo u svijetu se stvaraju nevjerojatni projekti koji mijenjaju sve postojeće modele i infrastrukture, ali i kreiraju nove ekonomije i ideje. 
A čime se mi ovdje bavimo? Smiješnim lokalnim dnevno-političkim tričarijama, iz dana u dan. 

U uvjetima svekolikog dostupa i rasta brzina interneta ali i Cloud computinga sve što će imati korist od povezivanja biti će spojeno na internet. Igre bez granice!

Golemi rast broja pametnih mobilnih uređaja, a time i pad cijena istih, čitav svijet će povezati u beskonačni mobilni virtualni svemir. To će biti vjerojatno najznačajnija internetska transformacija. Buduća digitalna dekada će po projekcijama reducirati emisiju C02 za 25%, a kriminal, prometne gužve, potrošnju goriva i prometne nezgode za 20%, i pritom stvoriti potpuno nove ekonomije i radna mjesta. Eksplozija digitalne povezanosti povećati će produktivnost, poboljšati kvalitetu zdravstva i obrazovanja, i konačno donijeti novu dimenziju kvalitete života. Cijelo čovječanstvo će imati benefit od najbogatijih pa do najsiromašnijih dijelova svijeta i društvene piramide.
Kako će to iskoristiti pojedinci i države ovisi o njihovom razumijevanju, znanju i spremnosti da se mijenjaju i prilagode novom svjetskom poretku.

Sve te promjene munjevito pospješuju raspad postojećih sustava i vrijednosti. Otpori, neznanje, gubitak radnih mjesta i nazadovoljstvo koji se gomilaju i eskaliraju diljem planete samo potvrđuju raspad jednog starog, istrošenog, korumpiranog i neučinkovitog sustava kojem još uvijek svjedočimo. Što se brže okrenemo novom svijetu to je naš benefit veći.

Sveopća prisutnost mobilnih gadgeta promijenit će način na koji poslujemo, gdje i što radimo, ali i gdje i kako živimo. Neki novi neviđeni svijet prilika i transformacije na koji će po prvi puta u povijesti utjecati i "mali" čovjek je pred nama.

Mi kao pojedinci već polako stvaramo svoje digitalne identitete kroz socijalne mreže, surfajući webom i kreiranjem vlastitog online sadržaja. Uskoro ćemo svi mobilnim uređajima glasati, otvarati tvrtke, kupovati nekretninu, plaćati račune,......, i samo nebo zna šta još. Sav naš sadržaj će se preseliti u Cloud (naš privatni prostor na nekim serverima kojem ćemo moći pristupiti od bilo kuda) i osjetno će se smanjiti potreba za hardware-om tj našom fizičkom memorijom koju sada imamo na PC-u ili mobitelu.

Trebat će nam samo jednostavni uređajčić sa kojim se priključimo na naš Cloud. Hoće li mobilni uređaj u takvom kontekstu biti nepotreban i što bi ga moglo u budućnosti zamijeniti, pitanje je koje tehnološke tvrtke već dugo imaju na tapeti.

Tendencija je da nova mobilnost bude Wearable, tj jednostavni nosivi uređaj kojeg nećete izgubiti ili zaboraviti. Neki su razvijali satove kao konekciju sa internetom ali čini se da je Google Glass (naočale) prvi sljedeći iskorak u novoj tehnologiji.


Pogledajte kako to izgleda: 


  
Uskoro bi mogli svi hodati sa naočalama prolazeći jedni pored drugih opčinjeni vlastitim virtualnim svijetom. Sviđalo se to nama ili ne tako će to otprilike izgledati. Novim generacijama će to biti default a mi nešto stariji, teško prilagodljivi borit ćemo se sa nama prebrzim i ponekad izoliranim svijetom glasno zazivajući nostalgiju prema prošlim vremenima. Ali, zar nije uvijek tako bilo u srazu generacija i s pojavom novih, starijima teško prihvatljivih tehnologija i pogleda na svijet? 
I sve će to tako bit dok nam jednog dana ne zabiju čip u potiljak i trajno nas prikače na jedinice i nule, baš kao što se bebe zakonski moraju cjepiti.

OK, to su teme koje će ljudi tek morati rješavati u nekoj ipak za nijansu daljoj budućnosti.

Dakle, postajemo mobilni svijet povezan sa svakim djelićem digitalnog sadržaja nevjerojatne količine, isto kao kada stavite prst u more i povezani ste sa cijelim svijetom.

Hodat ćemo svijetom zajedno sa našim virtualnim identitetima koje ćemo aktivirati glasom, nekom gestom, migom, treptajem....., ko bi znao.

Vaši virtualni identiteti će odražavati vaše interese, želje i osjećaje.

Svu tu gomilu podataka o vašem ponašanju i pretraživanju weba, davatelj takvih usluga (npr Google), će analizirati i servirati vam personalizirane reklame ali i sadržaje koji su u skladu sa vašim interesima. Filtriranje i menadžeriranje sadržaja adekvatnih vama bit će kompleksno. Podaci i informacije postaju novo crno zlato digitalnog doba.

Kako ćete biti mobilni tako će i vaša lokacija određivati koji će vam podaci biti servirani. Tako će npr turist koji šeta zaleđem Splita i traži arheološke nalaze dobiti sve željene podatke o istraživanju Mirjane Sanader. Ili će mu se ponuditi najnoviji humanitarni spot za rasnu ravnopravnost Marka Perkovića Thompsona. Ili će ga njegov virtualni interes odvesti u podrum vinarije Jerković. 

Upravo zato i pišem da se stvari trebaju digitalizirati jer u protivnom neće biti dostupne. Turistu će se servirati personalizirani opis prostora i događaja u kojem se nalazi. Ako će biti puno toga i zanimljivog bit će zadovoljan a ako ne smatrat će da je oko njega čista pustoš.

U takvom kontekstu mobilnosti i personaliziranja stvarat će se i mikro lokalne ekonomije koje će servirati turistu pršut, sir, vino i gitare.

I eto, posla i ideja napretek.

Reko bi Bare "Vrijeme je da se krene".
    
I konačno, oni koji gledaju samo u prošlost i sadašnjost promašit će budućnost!

Blogodarim!



2 komentara:

  1. Lijepo to zvuci samo , bojim da se u tome ne pretjera, jer " neslucene su mogucnosti" pa da ne bi onaj prst umjesto u more gurali u guzicu da izvucemo taj chip...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bojim se i ja. Što smo prije svjesni kamo to vodi to ćemo lakše spriječiti loše stvari.

      Izbriši