nedjelja, 23. veljače 2014.

Big data

Zamislite da neki senzori bilježe baš sve u vašem životu. Kada ustajete, koliko ste kave popili, koje namirnice jedete, šta ste sve rekli, kuda ste se kretali, šta mislite, kada i kako se seksate, za kog glasate, perete li zube, koga i što volite tj. ne volite, ...,u kojem vam je stanju srce, tlak, krv, jetra,..., koji broj noge imate, grizete li nokte, škicate li komade, kopate li nos, puštate li tihomira,....., i tako baš sve. I to traje danima, mjesecima, godinama,.., i svi ti zabilježeni podaci spremaju se u Državni arhiv u neki zamišljeni stroj profesora Baltazara. I ne samo vaši podaci nego svih Hrvata.

Nakon nekog vremena, kada se skupila prilična hrpetina podataka, profesor Baltazar analizirajući ih nakon Dnevnika obraća se naciji.

4.5 milje Hrvata i milih nam manjina po kafićima i trgovima napeto iščekuje rezultate.

Baltazar:

Dragi Hrvati i ini! 
Kako veliki dio nacije navija za Hajduka i voli Uskoke a svoju državu imamo tek 20 godina, podaci potvrđuju da smo uvijek bili majstori za prevariti državu u kojoj god živjeli. Ovaj dio koji navija za Dinamo potvrđuje još uvijek socrealistički mentalitet u glavama. Puno nas je članova sindikata i naš "stroj" kaže da bi najradije da se niš ne mijenja. Nemamo ništa protiv rasnih, nacionalnih i drugih manjina dokle god ne žive u Hrvatskoj. Obzirom na broj diploma stroj je poluzadovoljan ali isto tako zna da ih je 26,4% falsificirano. Dalmoši su ugodni turistički domaćini ali stroju nije promaklo da jedva čekaju da svi turisti što prije odu. Dobri smo radnici ali ne u Hrvatskoj. "Ko ovo more platit?" je postalo glavno pitanje nakon Linićeve fiskalizacije.
Otkako su uvedeni poticaji za poljoprivredu broj prodanih Audija u Slavoniji je porastao 65%. 
73.4% Istrijana se želi odcijepiti ali im smeta Učka, pa se nadaju povratku Velog Jože da on otkine taj kamen koji ih veže uz Hrvatsku. 
Zagorci manje više ne piju manje, nego više. Muškarci ne tuku žene nego šlag. 61% građana ima službeno PTSP jer vole samo piti i spiti. Za vrijeme svjetskog prvenstva 83% muškića je tri tjedna na bolovanju.

Kad je došlo do korupcije stroj se smrzo jer Hrvati su snalažljivi i uspjeli ga zajebat.

Baltazarov čarobni napitak za boljitak Hrvatske stroj nažalost nije uspio proizvesti, pa će tako Hrvati morati počet radit, obrazovat se i temeljito mijenjat. Jeiga.

Na sreću Hrvata odmah nakon Baltazarovog obraćanja naciji počelo je izvlačenje lota pa smo svi odmah zaboravili kaj je bilo.  

Sav vaš digitalni sadržaj koji svakodnevno sve više ostavljate na Fejsu, surfajući webom, fotke i video zapise koje dijelite po mrežama, blogove koje pišete, igrice koje igrate,....., generiraju ogromnu količinu podataka koje neki pametni algoritmi analiziraju i uče o vašem ponašanju. I tako o svima. 

Big data je zapravo analiza podataka nezamislivo velike količine i kompleksnosti. Kad kažem analiza onda ne mislim na excel tablice nego na brutalno složene matematičke algoritme koji iz tone strukturiranih i nestrukturiranih informacija raznih formata stvaraju znanje i predikcije koje su do sada postojale samo u teoriji ili ih uopće nije ni bilo.

Big data nije futuristički pojam ili startrekovska imaginacija nego vaša stvarnost koju gotovo svakodnevno konzumirate i pomalo vas boli đon za to. 

Pitate li se zašto kupujete knjigu baš na Amazonu?
Amazon godinama analizira ponašanje svojih kupaca (trenutno oko 150 milijuna u svijetu). Njihov algoritam prepoznaje ponašanje i želje kupaca te im "pametno" preporučuje knjige i proizvode koje zadovoljavaju njihove interese. Amazonov Big data osigurava dostup gomilama proizvoda u svom virtualnom dućanu. Svi ti proizvodi se nalaze u hrpu centara diljem svijeta. Amazon analizira cijene svih konkurenata na webu u realnom vremenu i nudi jeftinije. Svakodnevno njihov algoritam prilagođava cijene preko 2.5 milijuna puta! Za prošli Božić prodavali su 426 proizvoda u sekundi. I sve to zahvaljujući Big data algoritmu.

Svaki dan guglate i koristite razne Google proizvode (prevoditelj, mape, Chrome, Earth,......) a Google vam sve to daje besplatno. Štoviše, kontinuirano razvija nove proizvode kako bi mi imali korist od toga, ali blogami i oni. Google nama džaba ogromne mogućnosti, a mi njima džaba podatke o nama. Google je u biznisu oglašavanja a njihov Big data služi za analizu našeg ponašanja da bi nam servirali reklame adekvatne našem ponašanju na webu. 

Znate li da Google može predvidjeti širenje gripe? Koristeći algoritme koji se baziraju na pretraživanju korisnika, Google zna tko što traži i gdje, pa tako i kako se širi epidemije gripe.


Facebook također na gomili vaših lajkova, šeranja i tekstova na zidovima bazira svoj business model koristeći Big data. 

Interes takvih kompanija je igra velikih brojki. Što više ljudi i digitalnog sadržaja to njihov Big data bolje razumije i uči o nama. I naravno njima stvara nevjerojatne zarade. I onda se mnogi pitaju zašto je Facebook platio WhatsApp 19 milijardi dolara, proizvod koji je besplatan. Upravo zato što im WhatsApp donosi stotine milijuna korisnika i gomile količine sadržaja koji isti stvaraju.

Big data je zapravo "završni" čin informacijske revolucije. 

To vama i dalje izgleda daleko i apstraktno, ali to je novi svijet koji se valja iza previranja i turbulencija kojima svakodnevno svjedočimo.

Fascinantno je koliko će Big data kao vrhunac informacijskog doba učiniti svijet drugačijim od ovog na koji sada vrištimo, tražimo pravdu, promjenu i revoluciju. Bolji ili lošiji? U mnogome bolji, a za ostalo nam treba razumijevanje svijeta i trendova kako bismo uopće znali reagirati na njih. 

Pametne zemlje će se uvijek razlikovati od onih manje pametnih. Njihova sigurnost, privatnost, kvaliteta života, ekonomija i obrazovanje ovisit će o inteligenciji u novonastalim uvjetima i znanju kako stvoriti uvjete da život bude bolji. 
Promjene su uvijek teške, bolne i nose žrtve. Ali ako želimo kvalitetno upravljanje državom, novi zdravstveni sustav, nove pametne i otvorene generacije, nove pravednije i transparentnije sustave, kreativnu ekonomiju, sigurniju i ekološki čistu državu,....., pruža nam se šansa kakvu do sada nikad nismo imali. 

Big data je trenutno igra za velike ali uskoro i novi način razmišljanja za male tvrtke. 

Zamislite da imate Big data o turistima koji nas posjećuju. Da znamo što ih zanima, šta surfaju kad su Splitu, Dubrovniku,..., šta bi voljeli jesti, trebaju li taxi i u kojem trenutku, kakav im apartman točno treba, šta im ide na živce, gdje je gužva,............, i tako čuda informacija. 
Naravno da bi na osnovu takvih informacija puno lakše radili turističke ponude i buduće master planove bazirane na predikcijama koje nam podaci kazuju. Ne bi li to bio benefit za turiste ali i nas?

Informacijska revolucija nosi fantastičnu korist čovječanstvu, nezamislive mogućnosti i potpuno novi pogled na svijet. 

Naravno, i nove opasnosti.
Opasnosti gubitka privatnosti, informacijske "diktature", kontrole, nadzora, posljedica za one koji se ne uklapaju u sustav,....., pa sve do pomiješanog identiteta pojedinca.

Socijalne mreže, povezivanje i druge komunikacijske tehnologije nam omogućavaju više nego ikad da se kao pojedinci organiziramo, da nam se čuje glas, da upozoravamo, mijenjamo, vršimo pritisak,..., da demokratiziramo društvo i spriječimo sve potencijalne negativne posljedice.

Da bi smo to uspjeli potrebno je razumjeti koje su mogućnosti i opasnosti.

Zato, dosta je bilo prošlosti i krenimo tražiti u sadašnjosti ono što je važno za budućnost. 

Big Blog!


Nema komentara:

Objavi komentar